Klickedicken

2011-11-15
16:09:45

Fässbergsgymnasiets Öppet Hus!
På lördag mellan 11 och 14 är det öppet hus på den bästa gymnasieskolan i vår region; Fässbergsgymnasiet!

Jag kommer att vara där, framförallt i mattesalen och prata matte, men även i resten av skolan och snacka med folk. Tycker att ni ska komma dit och titta! Det skadar ju aldrig att titta på en skola extra.

När jag själv skulle välja var jag ganska ointresserad. Jag gillade inte skolan och brydde mig inte så mycket om vilken jag skulle börja på. Men jag var ändå och kollade på olika skolor med kompisar. Gick till Sigrid Rudebecks gymnasium under en dag. Det känndes inte alls rätt, fick för mig att alla som redan gick där kollade snett på en eller granskade en för att se om man skulle duga som rudebeckselev. Däremot verkade de lärarna jag träffade på helt okej.

När det var öppet hus gick jag och en kompis till Hvitfeldska gymnasiet. Det kändes ändå som en vettig skola, med matematikinriktning och tyskasektion. Eleverna här gav mig inte heller en känsla av att de tyckte att de var mycket bättre än vi som var där och tittade, så jag kom fram till att den här skolan kanske får duga ändå. Den känslan hade jag tills jag kom in i en fysiksal och en lärare frågade en annan som var där om han var intresserad av natur och han svarade att läraren var hans mentor och att han gick på skolan sedan två år. Kanske inte Hvitfeldska ändå, tänkte jag.

En skola kvar som jag visste mer än namnet på och som dessutom hade naturvetenskaplig linje; Fässbergsgymnasiet i Mölndal. Jag hade dessutom en kompis där som verkade älska den där skolan, så varför inte gå dit och kolla? Jag åkte dit med en kompis på nästa öppet hus och blev kär i skolan direkt! Så fort man kom in blev man glatt mottagen av elever och lärare och det fanns någon slags grym kemi mellan alla där, oberoende av program! Jag var helt enkelt såld redan där, så det hade inte behövts med studiecentrum, datortek och utmärkelser för ett av de bästa skolbiblioteken.

Nu när jag går på Fässbergsgymnasiet och har gått här i ett och ett halvt år kan jag inte säga annat än att det var ett av de bästa valen i mitt liv! Gemenskapen är enorm och du är okej oberoende av hur du är eller hur du ser ut.
Vi har också en elevkår som hittar på väldigt många trevliga saker titt som oftast. Vi har en superhjältedag, mysdag och mycket annat. Nu senast firades 11:11:11 med fest. Slaget om innerstan är också något vi ser som en självklarhet.
Trots allt detta partajjande är det inget fel på undervisningen. Jag vet själv när jag har pratat med kompisar i andra skolor (som är kända som de bästa skolorna i Göteborg) och de har frågat om hjälp med uppgifter i matte och jag ligger långt före dem. (Trots att jag kanske inte ligger speciellt långt fram jämfört med resten av klassen.) Vi har alltså en del riktigt bra lärare.
Vi har såklart andra program än Natur här. Det finns bland annat samhällsvetenskap, estet och el.

Så varför inte komma och bilda dig en egen uppfattning av skolan nu på lördag kl 11.00-14.00?
Det kostar dig inget, du kanske hittar DIN skola och dessutom kommer du att få saft och bulle!
Hoppas att vi ses där!!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: