Klickedicken

2011-10-19
20:18:44

Rotfruktsgratäng
Det här är ett recept jag fått av min kära modder Inga-Lill. :D

Min är halvt uppäten, så det blir ingen bild på den.

4-5 port.
Kålrot 500g
Morot 300g
Palsternacka 200g
Bacon eller kassler 200-300g
hoppa över om du hellre vill ha kött till än i rotfruktsgratängen
Timjan 1-2tsk
Salt 1tsk
Svartpeppar 2krm
Riven ost ca 100g
funkar även utan om man inte tål ost...
Matlagningsgrädde ca 5dl

Skala, dela och grovriv rotfrukterna. Skär bacon i små bitar och fräs i stekpanna eller tärna kasslern. Blanda samtiliga ingredienser i en bunke tillsammans med kryddorna och osten. Spara lite av osten till att strö ovanpå. Bred ut blandningen i en smord, ugnsfast form. Häll på grädden och strö på det sista av osten.
Tillaga mitt i ugnen i 200°-225° ca 30min.


Om man, som jag, inte gillar en av rotfrukterna som ska vara med kan man byta ut den mot en annan. Bara det blir ungefär lika mycket. Vitkål är alltid nice!
Om man vill göra det i en vanlig form som är lite högre (typ 10cm) tar det längre tid att få den färdig, mellan 60min och 90min.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: