Klickedicken

2012-08-12
23:09:02

Jag älskar dem!
Det genom tiderna bästa bandet är Avatar! Eller Dark Tranquillity, Eldrimner eller Zombiekrig. Men ändå! Avatar har ändå hängt med bland mina favoriter i snart fem år! Är det inte otroligt!? Jag har räknat efter säker sju gånger nyss för att se att det verkligen är så länge, och det är det! Jag har gillat dem i fem år! Snart. Till jul faktiskt. 
 
I alla fall. Avatar bildades, tydligen, idag för exakt tio år sedan! Grattis, eller vad ska man säga? Det firar jag just nu med att lyssna på My Shining Star, en av få låtar jag faktiskt kallat "favoritlåt". Jag brukar ha favoritband, men aldrig låtar. Bortsett från My Shining Star av Avatar och Tärningen är kastad av ARG. Det är liksom de jag kan komma på att jag någonson haft... 
 
Jaja, Avatar. Första skivan, som kanske mer ska kallas demo, var 4 reasons to die. Den är grön, alltså den gröna skivan. Jag älskar den! De tre första låtarna är skitbra! Tied, torn and twisted, My Shining Star och Apocalypse now. Sedan avslutas det med stranger, som jag aldrig varit ett stort fan av. Den är helt okej, men inte så mycket mer. 
 
Sedan kom Thoughts of no tomorrow. Den blåa skivan, som man kanske kan kalla debutskivan? Många bra låtar där också. Då tänker jag.. nu när jag tänker efter tänkte jag räkna upp hela skivan, men om jag sansar mig lite blir det nog war song (som jag gjort en misheard lyrics till, som kan ses här), My Shining Star igen och the Skinner. Jäkla fantastiska låtar!
 
2007 släpptes Schlacht, den röda skivan. Då var John och Johannes i bandet på TV och det var så jag överhuvudtaget fick veta att Avatar existerar. Tillbaka till den röda skivan. Jag är lite kär i bara namnet på den. Jag menar Schlacht, hör ni.. makten? Tyska är det också. Älskar't! Här är det också svårt att välja ut de bästa, men måste jag välja är det nog Schlacht, All Hail the Queen och Die With Me. Men vill också nämna Wildflower, All Which is Black och 4 am Breakdown så det blev svårt här. Sedan... As it is, åh!
 
Efter Schlacht tog det otroligt lång tid innan det kom en ny skiva. Den är självbetitlad och de har dissat den tecknade tjejen som varit med på alla tidigare omslag, det är mer ren sång och inte lika avancerad att spela. Allt det var, enlig mig, försämringar. Vart tog liksom mitt älskade Avatar vägen!?
 
Nu, 2012, kom deras nyaste skiva, Black Walz. Jag kan inte bestämma om jag gillar den eller inte. Först tyckte jag att den var skit, men det är kanske pga min trångsynthet. Jag ser fortfarande Avatar som de där som jobbar på ICA eller i en skola och spelar War Song liskom. Men när man lyssnar på låtarna från den här skivan och försöker tänka bort det är det faktiskt helt okej ändå. Saknar snabbheten och det fiiiina growlet från förr, men Black Waltz och Ready for the Ride är bra. Höjdpunkten på skivan är Blod! Äntligen en låt på svenska! Men tyvärr väger den inte riktigt upp för resten av skivan. Den är liksom inte lika bra som My Shining Star...
 
Nästa skiva vill jag ha en låt på tyska som påminner om gamla Avatar. Det hade vart så OTROLIGT fantastiskt!
 
För att minnas den otroligt fantastiska musik dessa människor skrev i början bjuder jag på en bild på dem från ett halvår efter att Avatar startades. Den har de själva för övrigt nyss lagt upp på facebook.
 
Jag måste bara få kommentera den lite också! Kolla in Simons byxor.. Jag menar.. hahah, jag vet inte. Herregud bara. Gruse ser ut som nu i princip... helt otroligt med tanke på att bilden är tio år gammal. Jag ser inte likadan ut nu som för tio år sedan? Johannes har.. fina käder... nej men på riktigt, jag gillar vantarna! Jonas.. Jag känner knappt igen honom, men okej. Det ser ut som Johns lillebror med en peruk? Förstår att han har dreads nu.. John står bara där och drömmer sig fem år frammåt i tiden... och har rött hår. Så söt! 
 
Nu känner jag att kommentarerna till bilden kan tolkas som elaka, inte menat så! Avatar är bäst! Punkt! 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: