Klickedicken

2012-12-03
17:15:33

En dag i kemi-labben
Idag har jag och Vilma spelat in ännu ett avsnitt till vår julkalender! Denna gången vad det en skumorm som var experimentet! Man blandar väteperoxid (som band annat finns i hårfärgningsmedel), diskmedel och kaliumjodid och så blir det en orm! Helt fantastiskt! :D 
 
Meeen.. det tog oss ett tag att komma på ett någorlunda bra "recept". Båda kemilärarna hade glömt det, så vi testade oss fram! haha
 
 
Avsnittet finns såklart på youtube, här
 
Förutom att göra skumormar hela förmiddagen nördade vi sönder med Julia. Bland annat råkade hon hälla ut en burk gift i vasken i ett dragskåp, så att de fick sätta upp lappar att det var hälsofarligt (det var som sagt GIFT) och de fick ringa typ försvarsmakten. Nej, men brandkåren eller ngt. Jag vart underhållen hela dagen av det där. Tack Julia! :D
 
Här är vad Julia höll på med. Hon ska göra färger så att hon kan måla en tavla. Asballt, om ni frågar mig! Det här är alltså den gula färgen.. Där giftburken ramlade ner i vasken. För övrigt behävs det tydligen olika gifter till alla färgerna. Och alla gifterna är cancerframkallande.. hmmpf
 
När Vilma hade gått hem lekte vi lite mer med färgerna. Den gröna blev... inte så grön. Och den lila blev.. jag vet inte. Haha, vi får se imorgon! 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: