Klickedicken

2012-09-27
22:12:13

Filmjölksbröd
Fick för mig att baka bröd, så nu står det i ugnen! :D
 
Som jag sa igår har vi så sjukt mycket äpplen som ingen vet vad man ska göra med, så jag bakade ett bröd med äpplen i.
 
 
Filmjölksbröd
1 liter fil (eller yoghurt)
3 rivna äpplen
13 dl vetemjöl
3 dl havregryn
5 tsk bikarbonat
2 tsk salt
2 dl linfrö
2 dl solrosfrö
2 dl russin
 
Blanda allt utom fil och äpplen i en bunke. Man kan såklart byta ut fröna till andra frön lite hur som helst, bara det blir rätt volym. Jag tog lite pumpafrön tex. Blanda i filen och riv (eller hacka) äpplena innan du lägger i dem. Jag tycker det är gott att ha kvar skalen. Fördela smeten i brödformar eller platta ut i en långpanna.
 
Grädda i (enligt mormor) 175° i 70 min. Mormor har ofta lite för hög temperatur och för lång tid för min smak, men det är såklart olika vad man gillar! Kolla på brödet så ser du om det ser klart ut.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: