Klickedicken

2012-09-26
21:07:34

Mormors Äpplekaka
Jag kuuuunde bara inte låta bliiii att baka en äpplekaka! 
Illa, men det är så typiskt mig. Åh, har jag inget att göra...? Baka!
 
Meeen, jag tänkte iaf dela med mig av receptet och bestämde mig för att varje gång jag bakar MÅSTE jag dela med mig av receptet här. Alltså kanske det inte blir lika ofta och så blir det lite mer variation. Två flugor i en smäll :D
 
Nu är ju min ogräddad här.. men ändå!
 
Mormors Äpplekaka
4 ägg
3 dl socker
2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
200g smör/margarin
äpplen
kanel
 
Låt smöret bli mjukt och elvispa det med sockret. Häll i ett ägg, vispa ordentligt, nästa ägg, vispa ordentligt osv. Det är för att det inte ska skära sig som man vispar så sjukt mycket. Jag fick ont i armen och ändå var det liiite för lite. När äggen är i är det bara att hälla i mjöl och bakpulver, vispa igen och hälla i den smörjda o bröade formen som du gjorde iordning av bara farten när du tog fram ingredienserna.
 
Skär äpplen i klyftor och tryck i. Kanela innan eller efter du trycker i äpplena, bara att välja! :D
 
Kör kakan i ugnen på 175°-200° i 20-30 min.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: