Klickedicken

2013-04-24
20:16:35

Tyska steg 5
Jag har läst tyska i sjukt många år, men det har varit lite dåligt med det de senaste tre. Började med steg tre i ettan på gymnasiet. Det var ganska mycket lägre nivå än där jag slutade i nian, men bättre än inget tänkte jag. Sedan blev det steg fyra i tvåan. Lite roligare iaf. Och nu i trean har jag läst steg fem. Grejen är att det var bara jag som skulle läsa det, så jag har inte haft några lektioner. Har fått en bok, läst den, träffat läraren och pratat om boken som någon slags muntligt prov. Det har jag gjort tre gånger med olika böcker. Dessutom har jag kollat på en film och pratat med henne efter det också och gjort ett föredrag på en kvart. Till slut avslutades kursen med ett skriftligt prov. Det var uppsats och grammatik. Men jag har fortfarande bara haft en "lektion". Vet inte om man kan kalla det lektion, men ah. En nästan-lektion har jag haft. Jag fick en grammatikbok och lite övningar och hon berättade hur det hängde ihop. 
 
Nu, idag, fick jag tillbaka mitt prov och vi pratade om betyget. Jag fick veta att jag lätt hade ett MVG på att prata, men det var ett VG på det skriftliga provet. Grammatiken tyckte hon till och med var ett VG-. Men vi har pratat innan om att jag har svårt att skriva prov. Alla prov. Och hon testade mig på all den där grammatiken muntligt i samband med en bok och hon var mycket förvånad när jag svarade rätt på ALLT hon frågade. 
 
När hon väger ihop det där kommer hon fram till ett VG i betyg. Trots MVG på minst fem muntliga tillfällen på närmare en timme var, där grammatiken ingick. Alltså är det VG på en uppsats som inte var "djup nog" som gjorde att det inte blev MVG. Jag tycker det verkar lite konstigt? Hon sa uttryckligen, från början, att uppsatsen bara var för att man måste ha skrivit något och att det är det muntliga som är viktigast. Hon har också sagt att det är språket i uppsatsen som spelar roll. Vad man skriver ska bara visa att man har förstått uppgiften. 
 
Jag förstår inte varför jag får ett VG. Trodde jag dög på tyska, men tydligen inte. Hon vill inte förklara varför det är ett VG mer än att "Grammatiken var VG- på provet och uppsatsen var inte så djup. Men det gick ju väldigt bra med grammatiken muntligt." Jag fattar inte. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: