Klickedicken

2013-02-12
16:15:38

Hur funkar immunförsvaret egentligen?
Ja, det är en stor fråga! Jag är alltid sjuk känns det som, så vad ska jag göra åt det!?
 
Min "filosofi" är att allas immunförsvar/kroppar whatever fungerar lite olika. Man har olika svårt för olika saker, på samma sätt som att vissa har lätt för matte i skolan när andra har lätt för språk. 
 
Jag inser att jag inte kan skriva vad som helst här eftersom jag antar att mer än hälften av er som läser här är naturare vet ni vad som är rätt och fel, men jag utgår lite lagom efter hur det känns nu! Visst har jag lite biologi B i bakhuvudet, men ah. 
 
Vad som är viktigt för att inte bli sjuk eller för att bli frisk när man redan är sjuk är, som alla vet, sömn, att inte anstränga sig för hårt och att inte bli för kall. Jag tror att olika av de här sakerna är olika viktiga för olika personer. För att jag ska bli frisk är "att inte bli för kall" det viktigaste. Det räcker att jag sitter i soffan o kollar på en film och känner att jag kunde haft en filt till, men det är inte så viktigt, så blir febern högre eller halsontet värre eller så. 
 
Att äta "bra" mat är också viktigt känns det som! Inte sitta o möla kakor o grejer är också en bra idé. Om jag lever på apelsiner, vatten och typ lite vanlig mat känner jag mig frisk på mycket kortare tid (högre tillfrisknadshastighet typ) än om jag sitter och äter glass och kladdkaka. 
 
Man kankse kan säga att det handlar om tillfrisknadshastighet!? :D För att öka hastigheten trycker man i sig "nyttiga saker", håller sig varm och försöker sova så mycket som möjligt. 
 
Vad är "nyttiga saker"? Jag vet inte, men jag ser det som huskurer? Drick te, te med honung, te med citron osv. Ät allt du ser som innehåller C-vitamin. (Varför gör egentligen C-vitamin att man blir frisk!?) Drick litervis med vatten. Ät ingefära. Det finns hur mycket som helst. De som känns som att de hjälper är vatten och apelsiner. Spela roll om det hjälper för att det hjälper eller för att du tror att det ska hjälpa. Bara man mår bättre! :)
 
Har ni hört det där med att träning ger ett bättre immunförsvar? Jag tror helt och fullt på det. Jag har alltid tränat i perioder. Eller tränat o tränat. Men jag har någon gång fått ryck och ba "nä nu ska jag börja träna" så gör jag det. Då blir man inte sjuk förrän man gör ngt dumt. Typ springer med för lite kläder när det är svinkallt eller går på spelning eller ngt när det är kallt som satan. Har jag varit sjuk och inte blir helt frisk och går med lite ont i halsen o så i veckor undrar man alltid vad man ska göra åt saken. Börjar man träna då blir allt bra! Det strider mot typ.. allt känns det som, men det funkar! Man får bara se till att inte börja för tidigt (som jag gjorde igår) för då är man tillbaka på ruta ett igen, och vem vill det? Samtidigt har jag en kompis som tränar en del som inte tror ett sktit på den teorin, alltså är vi tillbaka på att det är olika för olika personer. 
 
 
Nu blev det fett flummigt, men vafan!

Kommentarer:
#1: Anna

Halloj syster!!
Hur många unika besökare har du ungefär??
//Nyfiken

Svar: Det du! Du får komma hit så jämför vi! ;D
Klickedicken

2013-02-12 @ 23:36:20
#2: Julia #1

Ät D-vitamin är mitt tips! Det har visats att brist på det försämrar immunförsvaret, och här i Gbg på vintern är man ju körd. Jag äter massa D-vitamin, och mår myyyycket bättre, när jag blir sjuk är det mer sällan och lindrigare!

Svar: Det låter fett värt assååå! Ska fixa det snarast möjligt! :D
Klickedicken

2013-02-13 @ 12:59:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: