Klickedicken

2013-01-28
21:42:59

Från förkylning till matte.
Tänkte att jag var frisk imorse och skulle starta veckan med att komma ikapp i skolan o så. Eh, efter halva första lektionen satt jag bara och huttrade. Såe, kankse inte är helt frisk ändå. Tänkte att det går över och stannade hela dagen, det blev ju ändå bättre och bättre hela tiden. Jag känner nu att det var en dålig idé. 
 
Om jag lutar mig frammåt känns det som att bihålorna ska sprängas. Brukar vara bihåleinflammation då. Eller ah, enligt vårdcentralen. Meeeen, mina bihålor är lite speciella, så kankse är lugnt ändå? Jag ska ta en Rinexin och hoppas på bättre dagar. Imorgon är jag inte sjuk. Vad som än händer liksom. 
 
I vilket fall har jag faktiskt lyckats plugga lite matte med pappa! Känner mig nöjd med deeet asså. Matte diskret är lite trolleri på något sätt. Man har massa formler och man vet inte riktigt när man ska använda vilken. På något sätt är det motsatsen mot matte breddning...
 
Diskret vet man inte vad man ska använda, men tar man rätt blir det rätt. Man räknar liksom inte fel. Men det är svårt att förstå varför man använder en viss formel till en viss sak. Det svåraste på de proven är iofs att inse att det finns två m, två a och två t i ordet "matematik". Jag såg bara två T och räknade glatt vidare. Ett annat fint fel var att jag räknade till 23 bokstäver i alfabetet. Då hade jag räknat tre gånger också, för att inte räkna fel.
 
Matte breddning är tvärt om mot diskret. Därvet man exakt vad man ska göra, men det blir ändå alltid fel när man räknar. Själva matten är svårare. Eller ja, räkningen är svårare. Men man behöver inte så mycket förståelse av vad som händer. Någon som fattar vad jag snackar om? Nej, antagligen inte. Haha
 
 
Kände att ni behövde en bild på tre femtedelar av mina matteböcker! :D
Taggar: matte, sjuk;

Kommentar:
#1: Susanna

Åhhjo. Förstår dig fruktansvärt mycket :( bryt ett ben med diskretmatten!

2013-01-29 @ 18:08:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: