Klickedicken

2015-02-11
17:05:37

Jag får damp på folk!
En viktig egenskap tycker jag är att ta ansavar. Om man tex tar på sig ansvaret att fixa en sak åt en grupp på, säg, 6 personer så får man ju se till att att visa resultatet för alla 5 andra och inte bara två och skita i de andra tre. Och om man nu är för lat för att informera fler än två personer kan man ju i alla fall säga det, så att någon annan kan göra det istället för att det ska bli krångligt tre veckor senare. Om man tar ansvar för en sak måste man se till att genomföra allt man tog på sig. Och man kan inte komma och klaga när någon annan tar på sig ansvaret och inte vill göra det på det absolut krångligaste sättet man kan komma på! Pratade med famor igår om sådant här och fick höra om liknande händelser i hennes pensionärsföreningar. De har alltså inte lärt sig att ta ansvar för saker där de till och med skrivit kontrakt på det och de har levt i 75 år, minst! Halt sjukt.
 
Något annat som jag tycker finns för lite hos folk i min bekantskapskrets, och säkert bland de flest unga idag, är förmågan att kommunicera och informera. Om jag ska se till att ca 15 personer går på ett möte för att jag är deras "chef" och det enda kommunikationsmedlet som finns är en smsgrupp så skriver jag där och berättar om mötet och varför de ska gå på det. Då förväntar jag mig såklart ett svar från i alla fall de flesta av dem och att de kankse talar om att de kommer eller i alla fall att de sett meddelandet och ska fundera på saken, men icke. Jag får svar från EN. Sedan när jag, trots att jag inte har tid och inte behöver gå dit, går till mötet för att kolla om de lyssnade och ändå peppa dem lite så är alla där. I detta fallet fanns massa ansvar, men jag fick lägga en timme extra på det för att jag inte fick informationen. Om detta hade hänt EN gång hade det inte varit en stor grej, men ser att det händer så många gånger och i så många bekantskapskretsar!
 
Ursäkta den sjukt negativa tonen här, men var verkligen tvungen att skriva av mig! Det känns verkligen mycket bättre nu, haha.  Men helt seriöst, tänk på att ta ansvar för saker och att kommunicera och informera på ett vettigt sätt! Det hjälper de få som är drivande och ofta får ta ansvar för det alla andra skiter i. ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: